Succesul și atingerea scopurilor tot mai mult depind nu de potențialul producătorului, numărul de puncte de vânzări sau
costul produsului, ci de o strategie bine elaborată și de respectarea strictă a acesteia.
Piața se schimbă, manevrează în dependență de trand-uri, gusturi și cerințele cumpărătorilor. Ultimii 5-10 ani, metodele și factorii
de luare a deciziilor s-au schimbat mult.
Dacă înainte era destul doar să prezinți produsul și marfa, acum sunt o gramadă de factori noi care influiențează favorizarea unui brand.
Anual piața devine tot mai bogată în produse și marfă, de asta companiile care vor să evolueze sunt nevoiți să sistematizeze procesele de marketing-ul.
Trebuie să recunoaștem că mulți antreprenori își coordonează până în prezent strategiile sale bazându-se pe niște
concepte subiective, nu și pe analiză.
Sunt multe exemple când un produs calitativ nu poate concura cu ceva importat pentru că nu corespunde cerințelor pieții.
Acest factor stopează vânzările, provoacă antreprenorul să lucreze pentru venit minim sau uneori chiar aduce la faliment.
Dacă o companie nu are strategie sau un plan de marketing, ea se mișcă intuitiv, între timp având pierderi de timp, energie și buget,
care mai bine ar fi de investit în dezvoltarea brand-ului, aranjând-ul pe piață și în mintea clienților.
De regulă o strategie de marketing se pregătește pentru o perioadă de 2-5 ani.
În urma unei strategii, vom înțelege:
– Ce vom face.
– Cum vom realiza.
– Când vom realiza.
– Prin ce canale.
– Prin ce metode.
– Ce buget vom utiliza.
– Ce rezultate vom atinge.
1. Stabilim obiectivele și alegem indicatorii masurabili și KPI.
Spre exemplu: conexiuni comerciale, cantitatea de clienți, plan de vânzări.
2. Analizăm brand-ul și concurenții.
Depistăm punctele puternice și slabe a produsului dumneavoastră. Depistăm avantajele lui.
3. Stabilim publicul țintă.
Trebuie să înțelegem cine este clientul nostru, ce interese are, unde petrece timpul , de ce și cum procură produse.
Gândește-te cum îl poți influența.
4. Analizăm activitatea concurenților și strategiile lor de marketing.
Depistăm canalele prin care ei atrag clienții și ce prețuri au în segmentul care ne interesează.
5. Analizăm indicatorii economici a companiei.
6. Elaborăm analiza SWOT al tuturor indicatorilor.
7. Introducem o strategie de poziționare și comunicare a brand-ului și key vision.
8. Realizăm un plan de marketing.
Acest document include toate evenimentele planificate de companie, canalele de distribuire și promovare, buget,
calcule și prognoze.
Elaborarea unei strategii de marketing este o etapă foarte importantă. Compania își stabilește obiective concrete, scopuri,
pașii și etapele de dezvoltare. Stabilirea unor scopuri concrete și depistarea mijloacelor pentru realizarea lor, motivează mult
echipa să aducă rezultate și să se încadreze în limitele de timp.
Articol realizat de echipa Business Class (Decembrie, 2019)